پیوند سلول های جزایر لوزالمعده در زیر پوست برای درمان دیابت

8 سپتامبر 2020- تیمی از محققان وابسته به چندین موسسه در ایالات متحده با موفقیت ایده ی پیوند سلول های جزایر لوزالمعده را در زیر پوست برای درمان دیابت بر روی موش های آزمایشگاهی و میمون ها آزمایش کردند. این گروه در مقاله خود که در مجلهNature Metabolism منتشر شده است، روش جدیدی را که برای پیوند سلولهای جزایر لوزالمعده در زیر پوست ابداع کرده اند و میزان عملکرد آن را شرح داده اند.

دیابت نوع یکدر افرادی بروز می کند که سیستم ایمنی بدن آنها، به دلایل نامشخص، به سلولهایی در لوزالمعده که مسئولیت تولید انسولین را بعهده دارند، حمله کرده و آنها را از بین می برند. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای کنترل سطح قند خون خود، باید برای تمام مدت زندگی انسولین را بصورت تزریقی دریافت کنند. اما از آنجایی که تزریق روزانه، یک روش بهینه برای زندگی نیست و از آنجایی که با تزریق انسولین کنترل سطح قند بخوبی لوزالمعده ی طبیعی انجام نمی شود، دانشمندان به دنبال روش های بهتری برای درمان این بیماری هستند.

در سال های اخیر، برخی از تیم های تحقیقاتی سعی کردند سلول های جزایر لوزالمعده را به کبد حیوانات آزمایشگاهی پیوند بزنند. متأسفانه، این روش آنطور که انتظار می رفت، کارایی نداشت. سلولهای جزایر در این روش خیلی زنده نمی ماندند و گاهی اوقات باعث التهاب در بدن حیوان می شدند. سایر محققان سعی کردند که سلول های جزایر را به زیر پوست پیوند بزنند تا در صورت بروز مشکل، دسترسی به آنها بیشتر و راحت تر گردد. اما چنین تلاش هایی نیز ناکام ماند، زیرا سلول ها به دلیل عدم دریافت اکسیژن کافی نمی توانستند برای مدت طولانی زنده بمانند. در این تلاش جدید، محققان راهی برای حل این مشکل یافتند.

محققان برای کمک به بقای طولانی تر سلولهای جزایر پس از پیوند در زیر پوست، ابتدا آنها را در یک ماتریس مبتنی بر کلاژن قرار دادند. این ماتریس نه تنها از سلول ها محافظت می کند، بلکه فرایندی را آغاز می کند که به آنها اجازه می دهد اکسیژن بیشتری دریافت کنند. محققان اذعان کردند که آنها هنوز نمی دانند این فرآیند چیست، اما دریافتند که این نوع پیوند در موش ها به خوبی کار می کند. آنها این روش را با پیوند سلول های جزایر از موش، خوک و انسان بر روی 100 موش آزمایشگاهی بدون لوزالمعده آزمایش کردند. این روش به موش ها اجازه داد بدون تزریق انسولین تا 100 روز زنده بمانند.

محققان متذکر شدند که برای آزمایش این روش بر روی انسان، باید تحقیقات بیشتری انجام دهند. آنها هنوز نمی دانند که آیا این ماتریس از سلول های جزایر در برابر پاسخ ایمنی محافظت می کند و آیا پاسخ انسان مشابه با پاسخ موش ها است یا خیر.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-09-transplanting-pancreatic-islet-cells-skin.html